پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
24 بهمن 1397 - 17:14

انقلاب اسلامی و تحول در حوزه‌ زنان

در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نقش زنان در پیشرفت در همه‌ی حوزه‌ها قابل ذکر و چشمگیر بوده است. زنان نیمی از جامعه هستند و سازنده نیم دیگر آن می‌باشند. اگر شاخص رشد در یک کشور اندازه گیری شود
نویسنده :
خدیجه پرندار
کد خبر : 2300

در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نقش زنان در پیشرفت در همه‌ی حوزه‌ها قابل ذکر و چشمگیر بوده است. زنان نیمی از جامعه هستند و سازنده نیم دیگر آن می‌باشند. اگر شاخص رشد در یک کشور اندازه گیری شود زنان جزء اصلی این شاخص را تشکیل می‌دهند. طی ۴۰ سال گذشته از انقلاب، زنان توانسته‌اند با بهره‌گیری از امکانات موجود، دانش خود را ارتقاء بخشند که این فعالیت با جهشی چشمگیر همراه بوده است و زنان آگاهتر و کوشاتر شده‌اند و از انسانی محدود به زنی پویا و تعالی جو تحول یافته است. زنان ایرانی توانسته‌اند از ویژگی دنیای کنونی که همانا ارتباطات است، بهره‌مند شود و از آن برای ارتقاء سطح دانش و پیشرفت در همه‌ی عرصه‌ها استفاده کنند و طی این ۴۰ سال به نتیجه‌های قابل قبولی برسند. مهمترین سیاست‌ها و اقداماتی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای پیشرفت جامعه‌ی بانوان کشور انجام شده را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد:

۱. عرصه‌ی اجتماعی
۲. عرصه‌ی سیاسی
۳. عرصه‌ی اقتصادی
۴. عرصه‌ی فرهنگ و هنر
۵. عرصه‌ی علمی

۱- در کشور با توجه به نقش و جایگاه ویژه‌ی زن و نقش خانوادگی و اجتماعی او، توجه ویژه‌ای صورت گرفته است. جایگاه زن در کشور ما چنان است که از حقوقی برابر با مردان در همه‌ی جنبه‌ها برخوردار است. وهمپای مردان به کار و تلاش می‌پردازند و به مدارج عالی شغلی هم می‌رسند. افزایش چشمگیر معلمان، پزشکان و اساتید زن، از نمونه‌های این عرصه می‌باشند؛ و در حوزه‌های ورزشی نیز پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای نموده‌اند و با کسب مدال‌های رنگارنگ در سطح بین‌المللی توانایی‌های خود را به رخ جهانیان کشیده‌اند و این در حالی است که در رژیم پهلوی فقط تعدادی محدود در این حوزه‌ها فعالیت می‌کردند و آن هم از خانواده‌های مرتبط درباریان.

۲- در عرصه‌ی سیاسی باید حضور زنان در ۸ سال دفاع مقدس را متذکر شد که نقشی بی‌مثال از خود به جای گذاشتند و با حضور در جبهه و کمک در پشت جبهه‌ها، بر ارزش و اعتبار خود افزودند، و غیرت و فداکاری را به همه ثابت کردند و بعد از آن هم مشارکت در «سطح توده و سطح نخبگان» افزایش داشته و قانون فرصت‌های برابری برای آنان در نظر گرفته است تا بتوانند در سایر منصب‌ها نیز قرار بگیرند.

۳- در عرصه‌ی اقتصادی و تجاری هم رشد قابل ذکری داشته‌اند ومی‌توان به تشکیل «کانون ملی زنان بازرگان ایران» در بسیاری از استان‌های کشور اشاره کرد که با فعالیت‌های صادراتی و وارداتی رشد بسیار خوبی در زمینه‌ی اقتصادی رسیده‌اند که این تنها بخشی از فعالیت‌های اقتصادی زنان جامعه ایران پساانقلاب است کمااینکه در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز جامعه زنان بسیار فعال بوده است که بخشی از آن در حوزه مشاغل خانگی قابل دست‌یابی است.

۴- عرصه‌ی فرهنگ و هنر، یکی از جامع‌ترین دستاورد‌های زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی است؛ به طوری که در سینما و تلویزیون نیز در فضایی متفاوت‌تر از سینمای قبل از انقلاب به ایفای نقش پرداخته‌اند یا در زمینه‌ی هنر‌های دستی واصیل ایرانی مانند؛ فرش‌بافی، سفالگری، نگارگری، قلم‌زنی، و طراحی لباس‌های اصیل ایرانی – اسلامی، دانش و هنر خود را بروز داده‌اند.

۵- در حوزه‌ی علمی، هم آمار‌ها نشان‌دهنده‌ی آن است که بیش از ۸۰ درصد زنان کشور با سواد هستند و در مراکز علمی و دانشگاهی و پژوهشی حضور آن‌ها رشد بالایی داشته است و بیش از ۷۰ درصد از شرکت کنندگان گروه پزشکی و گروه هنر را دختران تشکیل می‌دهند و همچنین فارغ التحصیل‌هایی در زمینه‌های مختف علمی و فرهنگی؛ و با فارغ التحصیل شدن پزشکان زن، این امکان بوجود آمده است که وضعیت بهداشت و سلامت زنان افزایش داشته باشد و میزان مرگ و میر مادران باردار و کودکان و نوزادان به مقدار چشمگیری کاهش پیدا کند. با نگاهی اجمالی، می‌توان تأثیر اندیشه و فکر بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب نقش مهمی را در جایگاه زنان داشته است؛ و بر عکس رژیم پهلوی که با سیاست‌های اشتباه غربی موجبات غفلت وعدم خودباوری زنان نسبت به جایگاهشان شده بود. پس از انقلاب زنان با پیشرفت‌هایی که در حوزه‌های علمی، پزشکی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کسب کرده‌اند به تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی برای پیشرفت و حفظ منزلت زنان دست یافته‌اند و با امنیتی که برایشان بوجود آمده است توانسته اند خود را به رخ جهانیان بکشند و پرورش دهنده‌ی نسل و نسل‌هایی باشند تا بتوانند ایرانی سر بلند و آزاد و مستقل به جهانیان نشان دهند.
 

ارسال نظرات